Wejście zagranicznej firmy na rynek polski, o czym trzeba pamiętać…
Zagraniczne firmy coraz częściej za kierunek swojej ekspansji obierają Polskę, głównie ze względu na wielkość polskiego rynku oraz wciąż rosnącą zamożność konsumentów.
Dotyczy to zarówno firm sprzedających produkty popularne, skierowane do ogółu społeczeństwa, jak i firm oferujących produkty specjalistyczne, branżowe, technologiczne, związane np. z rolnictwem.
Posiadając strategię marketingową pasującą do polskich realiów i nawyków klientów, najszybszą metodą rozpoczęcia sprzedaży jest współpraca z siecią dystrybutorów polskich. Nie zawsze jednak zagwarantuje to sukces rynkowy, ponieważ dystrybutor bez wsparcia marketingowego od dostawcy może nie osiągnąć zadowalającego poziomu sprzedaży, spowodowanego niskim popytem rynkowym.
Istnieje tez opcja wejścia na rynek bezpośrednio, z pominięciem zewnętrznej dystrybucji, np. poprzez kanał e-commerce. Jakie korzyści daje takie rozwiązanie:
- brak konieczności dzielenia się marżą, dochodzącą u dystrybutora do 50% ceny produktu
- lepszy, bezpośredni kontakt z rynkiem
- możliwość szybszych reakcji na zmieniające się trendy
Formalnie z punktu widzenia księgowo-organizacyjnego początek sprzedaży bezpośredniej może odbywać się przez spółkę główną, z siedzibą poza Polską. Sprzedaż taka, jeśli ma charakter wysyłkowy, jest uwarunkowana odpowiednimi regulacjami. Sprzedając wysyłkowo do Polski, do Klientów indywidualnych, roczny limit kwotowy sprzedaży wynosi 160 000 zł netto ( około 38 000 euro).
Po osiągnięciu tego limitu, firma zobowiązana jest zarejestrować w polskim urzędzie skarbowym indywidualny numer identyfikacji podatkowej, oraz rozliczać podatek VAT na terytorium Polski.
Do tego momentu stawka VAT dla klientów indywidualnych będzie zgodna ze stawką kraju macierzystego firmy. Od chwili zgłoszenia rozpoczęcia rozliczania podatku VAT w Polsce, firma stosuje polską stawkę VAT.
Wysyłając przesyłki do Polski z magazynów zagranicznych w Unii Europejskiej i strefie Schengen nie występuje cło (z wyjątkiem wyrobów tytoniowych i alkoholu), przepływ paczek odbywa się więc tak samo jak w ramach jednego kraju.
W celu skrócenia kosztów oraz czasu wysyłek dostępnych jest wiele magazynów, które na zasadach outsourcingu realizują wysyłki z terenu Polski.
Aby zapewnić polską obsługę Klienta nie trzeba zatrudniać własnych pracowników, ponieważ istnieją wyspecjalizowane call center które w pełni świadczą usługi wsparcia dla Klientów.
– – – –
Szukasz wsparcia w zakresie doradztwa marketingowego dla rynku polskiego, napisz do nas: